Mälarsalen stockholms danspalats

Bra att veta när du går en danskurs hos oss

Hoppa till en fråga:

1. Vilken kurs ska jag gå?

2. Hur bokar jag en kurs/betalar?

3. Får jag en kursbekräftelse och kvitto?

4. Kan jag komma drop-in och betala för en lektion?

5. Kan jag anmäla mig utan en danspartner?

6. I vilken lokal är min danskurs och när öppnar insläppet?

7. Behöver jag ta med mig något till 7-veckorskursen första gången?

8. Får jag ta med mig mitt skötsamma barn och väninna till kursen?

9. När öppnar kurslokalen till vecko- och intensivkurserna samt övriga aktiviteter?

10. Vad är det för ålder på deltagarna?

11. Hur går dansundervisningen till?

12. Borttappade saker?

13. Kan jag avbryta en kurs?

14. Kan jag ta igen ett missat kurstillfälle?

15. Vad bör jag ha på mig för kläder?

16. Ska jag ta med egen vattenflaska, liten handduk och ombyte?

17. Finns det fikaförsäljning under kurserna?

18. Vad ska jag ha mitt kurskort till?

19. Hur fungerar Mälarsalens stöddansarpool?

20. Hur anmäler jag mig till Mälarsalens stöddansarpool?

21. Hur ser man att jag är stöddansare?

22. Hur fungerar det att vara stöddansare?

 

 

 

Inför valet av kurs

1. Vilken kurs ska jag gå?

Fråga: Jag har gått kurser på Mälarsalen tidigare, men det var för fler år sedan.

Svar: Om du har gjort ett uppehåll kan det vara lämpligt att börja igen på en kursnivå något lägre än den du gick senast. Om uppehållet var mer än fem år kommer du troligen att ha mycket nytta av en vända på grundkursen så att du blir säker på grunderna (alla andra saker bygger ju på dem). Låter det tråkigt att gå grundkurs? Det är det inte.

 

Fråga: Jag har dansat bugg hos andra danskursarrangörer, men aldrig med tryck & drag-teknik i förningen.

Svar: Alla Mälarsalens bugglärare jobbar med den moderna tryck & drag-tekniken varför det finns risk att du kommer känna att det blir svårt om du inte använt den tidigare. Det fina är att du förmodligen kommer helt på banan om du tar en vända på grundkursen. Låter det tråkigt att gå grundkurs? Det är det inte.

 

Fråga: Jag har just gått en grundkurs på Mälarsalen – vad ska jag gå nu?

Svar: Om inte annat anges, kommer kursen grundmedel att passa dig perfekt.

 

Fråga: Jag har just gått kursen grund/medel två gånger på Mälarsalen – vad ska jag gå nu?

Svar: Det beror på hur du känner. Om du tyckte att du utan större svårighet klarade kursenars moment kan du ta klivet upp på nivån medel. Om du inte tyckte att båda kursenas delar fungerade lekande lätt, så kan ett bra beslut vara att gå kursen igen. Då får du mer tid att öva in de viktiga grunderna och att göra lite svårare figurer under tiden.

 

Fråga: Jag har just gått kursen medel tre-fyra gånger på Mälarsalen – vad ska jag gå nu?

Svar: Då kommer du att tycka att kursen medel (igen) eller medelavancerad passar utmärkt. Medel samt medelavancerad kan du gå flera gånger eftersom danslärarna varierar innehållet.

 

Fråga: Jag har just gått kursen medelavancerad två gånger på Mälarsalen – vad ska jag gå nu?

Svar: Det beror på hur du tycker att det känns. Om du upplever att dansandet går lekande lätt kan du prova att ta klivet upp på avancerad, men det är lika naturligt att fortsätta att gå medelavancerad. Båda dessa kursnivåer kan du gå flera gånger eftersom danslärarna varierar innehållet.

 

Fråga: Jag vill verkligen, verkligen bli bra på att dansa, vad ska jag göra?

Svar: Det är lätt att tro att man lär sig mest på de högsta nivåerna, men i själva verket lär man sig bäst på en nivå som matchar den kunskapsnivå man själv befinner sig på för tillfället. Stressa inte upp mot högre nivåer utan gå varje kursnivå tills du känner att de nya saker läraren presenterar känns enkla. Då är det dags att ta steget till nästa nivå och på det sättet kommer du att få mer dig maximalt med kunskap.

 

 

 

Kursbokning: hur går det till

2. Hur bokar jag en kurs/betalar?

Gå in under fliken “kursprogram” och välj de kurser/aktiviteter du vill boka. Därefter fyller du noggrant i dina kontaktuppgifter.
Bekräftelse på bokningen skickas ut via mail och i beskedet får du information om att vi mottagit din anmälan samt att vi återkommer med besked om vi kan erbjuda dig/er plats direkt eller om du/ni hamnar i kölista. Vi antar jämna par på samtliga parkurser (om inte annat anges) och så snart vi vet mer, så mailar vi ut en ny bekräftelse som innehåller antingen kö- eller antagningsbesked. Först när du fått ditt antagningsbesked (Antagningsbesked + Betalningsinfo) är bokningen bindande. Vi ger inte ut några betalningsuppgifter (såsom Bankgirouppgifter (BG)) förens du blivit antagen och fått plats på kursen.

Observera att vi ger rabatt på veckorskurserna vid bokning och betalning innan boka-tidigt-rabatten löpt ut (specifikt datum hittar du i respektive kursinformation).

 

3. Får jag en kursbekräftelse och kvitto?

Ett mail innehållande kurs- och betalningsinformation samt bokningsvillkor, skickas automatiskt ut till den mailadress du angivit i bokningen (inga bekräftelser skickas via post). När du sedan betalat din kurs (via BG eller via kortbetalning) och pengarna har registrerats hos oss, får du ytterligare ett mail skickat innehållandes kvitto. Önskar du ett mer utförligt kvitto för redovisning till din arbetsgivare för utbetalning av friskvårdsbidrag, vänliga maila info@malarsalen.se så fixar vi det.
Mälarsalen har också samarbeten med en rad friskvårdsleverantörer, läs mer om dem här!

 

4. Kan jag komma drop-in och betala för en lektion?

Ja, men observera att vi endast säljer drop-in-biljetter i mån av plats! Att komma drop-in på en veckokurs kostar 250:- per person eller 400:- per par. Om du köper en drop-in-biljett första lektionen och sedan vill gå resterande kurstillfällen betalar du resterande pengar avgift som hela kursen kostar. Detta förutsätter att det finns plats på kursen samt att du/ni kan visa upp ditt/ert kvitto för drop-in-biljetten.

 

5. Kan jag anmäla mig utan en danspartner?

Du behöver inte anmäla dig med en danspartner på våra kurser (om det inte är en specifik parkurs). Vi kontrollerar fördelningen genom att inte ta in ett för stort överskott av förare(oftast herrar) eller följare (oftast damer). Detta innebär att du kan komma att ställas i kö om du anmäler dig utan partner/singel på vissa kurser. Du meddelas direkt via mail när du bokar kursen om du får plats eller ställs i kö. Om du ställs i kö kontaktar vi dig när det blir en ledig plats. För att vara garanterad en plats rekommenderar vi dig att försöka hitta en partner att anmäla dig med på egen hand. Vi försöker sedan ordna jämna par till kurserna med hjälp av assistenter och utfyllnadsdansare/stöddansare.

 

6. I vilken lokal är min danskurs?

Samtliga kurser är i Münchenbryggeriets byggnad på Södermalm. Vår huvudadress är Torkel Knutssonsgatan 2 och därifrån skyltar vi alltid till våra kurser och events. Vi har många fina lokaler och det händer att vi byter lokal. V.g. läs därför noga på skyltarna så du kommer till rätt lokal.

 

7. Behöver jag ta med mig något till veckokursen första gången?

Nej, du som har bokat i förväg står inskriven i vårt bokningssystem. Om du inte har fått ett orange hårt plastkort med QR-kod sedan tidigare, så kommer du tilldelas ett sådant kort vid någon av de första lektionerna. Kurskortet som du får av våra värdinnor, skall du sedan ta med dig varje kurstillfälle och visa upp för kursvärdinnan. Detta kurskort skall du sedan spara så länge du planerar att gå kurs på Mälarsalen. Det orangea kurskortet är personligt och får inte överlåtas till andra.

 

8. Får jag ta med mig mitt skötsamma barn eller väninna till kursen?

Nej, vi har tyvärr inget väntrum. Kurslektionerna är till för våra elever. D.v.s. inte för barn, åskådare, besökare m.fl.
Tack för att ni respekterar detta, vi gör inga undantag!

 

9. När öppnar kurslokalen till vecko- och intensivkurserna samt övriga aktiviteter?

Veckokurser: Vi öppnar kurslokalen 30 min innan kurserna startar (40 min i samband med kursstarten). Vi stänger insläppet 10 min efter kursen startat, vänligen respektera detta och kom i god tid.
Intensivkurser: Vi öppnar kurslokalen 30-45 min innan intensivkurserna startar. Exakt tid anges i mailet “Välkommen till intensivkursen” som skickas ut senast dagen innan kursen är. Kontrollera din skärppost om du inte fått meddelandet. Observera att vi stänger insläppet när kursen startar, vänligen respektera detta och kom i god tid.
Öppet hus, danskvällar etc: Öppettiderna varierar. Se information i respektive evenemang.

Observera att vi på vår Facebooksida www.facebook.se/malarsalen/ uppdaterar dagligen vilken kurslokal danskurserna huserar. Detta gäller även för intensivkurserna, danskvällarna, kursavslutningsfesterna samt andra events.

 

10. Vad är det för ålder på deltagarna?

Vi arrangerar danskurser för vuxna, så vi har elever från 18 – 75+ år. De flesta av våra elever är i 30 – 60 årsåldern.

 

 

 

När veckokurserna startat

11. Hur går dansundervisningen till?

Mälarsalen har över 50 års erfarenhet av undervisning. Ca 160 000 elever har under åren utbildats i nuvarande regi. Vi har professionella lärare och åtta exklusiva lokaler.
Den moderna undervisningen gör att du redan efter första lektionen får in känslan för takt och rytm. Till slut när det känns rätt och avspänt läggs finesserna till. Veckokurserna pågår 40 + 30 minuter med 10 minuters paus om inget annat anges. Partnerbyte sker mellan varje låt. Intensivkursernas upplägg varierar, exakta tider anger i mailet “Välkommen till intensivkursen” som skickas ut senast dagen innan kursen är. Kontrollera din skärppost om du inte fått meddelandet.

 

12. Borttappade saker?

Om du skulle råka glömma något på kursen så kan det finnas hos kursvärdinnorna i entrén och återfås under nästföljande kurskväll. Men för att försäkra dig om detta är det bäst om du mailar eller ringer vårt kontor så vi kan hjälpa dig 08-658 30 00 eller info@malarsalen.se.

 

13. Kan jag avbryta kursen?

Ja, om du avbokar din kurs senast 10 dagar efter kursstart har du möjlighet att få återbetalt 550:-/person (för 7-veckorskurs), alt 250:-/person(för 5-veckorskurs) oavsett hur mycket du betalat för kursen samt om du hunnit påbörjat kursen eller inte.
Återbetalningen sker under förutsättning att kunden begär detta skriftligen via e-post info@malarsalen.se alternativt via telefon 08-6583000. För mer info, ta del av bokningsvillkoren som du måste godkänna i samband med att du bekräftar din kursbokning.

 

14. Kan jag ta igen ett missat kurstillfälle?

Ja, om du är förhindrad att närvara en gång vid veckokurserna; välj om möjligt en annan dag, samma vecka och dansstil. Vi repeterar alltid danssteg och turer från föregående vecka, så du missar inte så mycket. Vissa kurser går enbart en gång i veckan och kan således inte repeteras, då hänvisar vi till andra grundkurser alternativt till vårt solodanspass med Cary (aerobic) där ingen förkunskap krävs. Observera att du måste hinna ta igen det missa tillfället inom samma kursomgång, annars går outnyttjade tillfällen förlorade.

 

15. Vad bör jag ha på mig för kläder + skor?

Hel och ren, och bekväm. Snickarbyxor och finkostym är inte att rekommendera, men till en början fungerar jeans och t-shirt samt en vanlig bekväm inomhussko som sitter tajt om foten alldeles utmärkt. För kurser i vals, tango och foxtrot rekommenderar vi dock en inomhussko som har mocka- eller skinnsula för att minska påfrestningen på dina knän, men går man grundkurs rekommenderar vi endast en bekväm sko. Observera att vi inte har några omklädningsrum på Mälarsalen, så kom gärna ombytt.

 

16. Ska jag ta med egen vattenflaska, liten handduk och ombyte?

Det är jättebra att ha med egen vattenflaska till kurserna men det är inte ett måste. Vi har glas och vattenkannor vid/i kursloken eller i cafét, men tar du med egen flaska fyller vi gärna på den på samma ställe. Att ha med egen flaska sparar på disk och i långa loppet också vår miljö.

Medta gärna en extratröja att byta till i pausen om du svettas lätt. Även en liten svetthandduk är att rekommendera för oss där svetten rinner.

Köp en halstablett på plats eller medta egna för att bibehålla en god munhygien. När man dansar nära känner man lätt partnerns andedräkt.

 

17. Finns det fikaförsäljning under kurserna?

40 minuter in i veckokurserna är det 10 minuter paus, då finns det möjlighet att köpa kaffe/te, läsk och enklare snacks. Under våra intensivkurser och danskvällar erbjuder vi förutom ovanstående, ett lite större utbud av lättare smörgåsar och fikabröd.

 

18. Vad ska jag ha mitt kurskort till?

Kurskortet (det orangea kortet med svart QR-kod på) ska du alltid stämpla när du kommer i entrén till veckokurserna. Kurskortet är personligt samt ditt värdebevis att du betalt din kurs samt visar om du har access till träningskvällarna på söndagar. (Du som köper en veckokurs i pardans (ej danspass) får fritt tillträde till vår söndagsträning som pågår under samma kursomgång).

 

 

 

Stöddansare: Vad är det?

19. Hur fungerar Mälarsalens stöddansarpool?

Mälarsalens stöddansarpool jobbar för att uppnå en så jämn fördelning som möjligt på veckokurserna. Detta innebär att om det visar sig vara ett överskott av förare(oftast killar) eller följare(oftast tjejer) vid en viss kurs, ser stöddansarpoolen till att fylla upp med deltagare för att minska den ojämna fördelningen. Vanligtvis saknas det förare på kurserna, men det händer också att vi behöver hjälp av följare.
Du som betalt och går en veckokurs hos oss kan göra en intresseanmälan om du önskar hjälpa till som stöddansare. Förutsättningen för att vara stöddansare, är att du redan betalat för en veckokurs som pågår under samma kursomgång, samt att du kan ställa upp som stöddansare under samtliga tillfällen som kursen pågår. Att delta som stöddansare vid Mälarsalen är gratis!

 

20. Hur anmäler jag mig till Mälarsalens stöddansarpool?

Skicka ett mail till stoddansarpoolen@malarsalen.se om du är intresserad av att hjälpa till som stöddansare. Döp mailet till ”Stöddansare” och ange i mailet: vilken kurs du under kursomgången är anmäld på och betalt, vilken/vilka kurser du kan tänka dig att stöddansa på och kurstid samt vilken nivå du har gått kurs tidigare. Mälarsalens stöddansarpool meddelar dig sedan per mail, om du antagits som stöddansare. Observera att stöddansarpoolen handlägger förfrågningarna mycket nära kursstarten. (Stöddansare antas inte till intensivkurserna). Kontrollera din skärppost om du inte fått mailsvar.

 

21. Hur ser man att jag är stöddansare?

I entrén har man tidigare fått ett klistermärke av kursvärdinnan som man bar på sin tröja under hela lektionen. Detta har vi dock nu tagit bort, så nu utmärker sig inte stöddansarna från de betalande eleverna.

 

22. Hur fungerar det att vara stöddansare?

Som föranmäld stöddansare, prickar du alltid av dig hos kurvärdinnan när du kommer till kursen. Observera att det är ett krav att du måste infinna dig på det obligatoriska informationsmötet som hålls 10 minuter innan första kurstillfället (under kursstarten) för att får vara stöddansare. Detta informationsmöte informeras du mera om via mail i samband med att du blir antagen som stöddansare på den/se kurser du ansökt om.
Observera att betalande elever alltid har förtur, vilket innebär att en stöddansare aldrig skall ta en betalande elevs plats. Vi uppmanar er stöddansare att hjälpa värdinnorna och danslärarna att uppmärksamma om det blir alldeles för många stöddansare på en kurs. Om det blir för många stöddansare får dessa para ihop sig 2-2 eller 3-3 och dansa varannan eller var tredje dans.
Försök i möjligaste mån att lösa detta själva så att ingen måste kliva ur ringen. Finner dock dansläraren/kursvärdinnan att det inte finns något behov av stöddansare just denna dag (pga att betalande elever är sjuka eller av annan anledning fått förhinder), måste man kliva åt sidan. Kursvärdinnan hjälper er stöddansare att identifiera varandra.