Frågor och svar - Mälarsalen

Frågor och svar

Kursbokning: hur går det till?

Hur bokar jag en kurs/betalar?

Tryck på ”Boka Kurs” och välj de kurser/aktiviteter du vill boka. Därefter fyller du noggrant i dina kontaktuppgifter.
Bekräftelse på bokningen skickas ut via mail och i beskedet får du information om att vi mottagit din anmälan samt att vi återkommer med besked om vi kan erbjuda dig/er plats direkt eller om du/ni hamnar i kölista. Vi antar jämna par på samtliga parkurser (om inte annat anges) och så snart vi vet mer, så mailar vi ut en ny bekräftelse som innehåller antingen kö- eller antagningsbesked. Först när du fått ditt antagningsbesked (Antagningsbesked + Betalningsinfo) är bokningen bindande. Vi ger inte ut några betalningsuppgifter (såsom Bankgirouppgifter (BG)) förens du blivit antagen och fått plats på kursen.

Får jag en kursbekräftelse och kvitto?

Ett mail innehållande kurs- och betalningsinformation samt bokningsvillkor, skickas automatiskt ut till den mailadress du angivit i bokningen (inga bekräftelser skickas via post). När du sedan betalat din kurs (via BG eller via kortbetalning) och pengarna har registrerats hos oss, får du ytterligare ett mail skickat innehållandes kvitto. Önskar du ett mer utförligt kvitto för redovisning till din arbetsgivare för utbetalning av friskvårdsbidrag, vänliga maila info@malarsalen.se så fixar vi det.

Kan jag komma drop-in och betala för en lektion?

Nej. Vi har inte möjlighet att ta emot drop-in varken på våra veckokurser, intensivkurser, privatlektioner eller träningskvällar. För att få tillgång till dessa kurser och lektioner bokar man sin plats under fliken Kursprogram på vår hemsida.

Kan jag anmäla mig utan en danspartner?

Du behöver inte anmäla dig med en danspartner på våra kurser (om det inte är en specifik parkurs). Vi kontrollerar fördelningen genom att inte ta in ett för stort överskott av förare (oftast herrar) eller följare (oftast damer). Detta innebär att du kan komma att ställas i kö om du anmäler dig utan partner/singel på vissa kurser. Du meddelas direkt via mail när du bokar kursen om du får plats eller ställs i kö. Om du ställs i kö kontaktar vi dig när det blir en ledig plats. För att vara garanterad en plats rekommenderar vi dig att försöka hitta en partner att anmäla dig med på egen hand. Vi försöker sedan ordna jämna par till kurserna med hjälp av assistenter och utfyllnadsdansare/stöddansare.

PS! Om man önskar paranmäla sig i efterhand med en person som redan antagits till kursen hjälper vi till med detta i mån av plats.

I vilken lokal är min danskurs?

Samtliga kurser är i Münchenbryggeriets byggnad på Södermalm. Vår huvudadress är Torkel Knutssonsgatan 2 och därifrån skyltar vi alltid till våra kurser och events. Vi har många fina lokaler och det händer att vi byter lokal. Var god läs därför noga på skyltarna så du kommer till rätt lokal.

Behöver jag ta med mig något till veckokursen första gången?

Ni behöver inte ha med något särskilt till det första tillfället.

Får jag ta med mig mitt skötsamma barn eller väninna till kursen?

Nej, vi har tyvärr inget väntrum. Kurslektionerna är till för våra elever. D.v.s. inte för barn, åskådare, besökare m.fl.
Tack för att ni respekterar detta, vi gör inga undantag!

När öppnar kurslokalen till vecko- och intensivkurserna samt övriga aktiviteter?

Veckokurser: Vi öppnar insläppet ca 30 min innan kurserna startar. Vi stänger insläppet 10 min efter kursen startat, vänligen respektera detta och kom i god tid.
Intensivkurser: Vi öppnar kurslokalen ca 30 min innan intensivkurserna startar. Exakt tid anges i mailet ”Välkommen till intensivkursen” som skickas ut senast dagen innan kursen är. Kontrollera din skräppost om du inte fått meddelandet. Observera att vi stänger insläppet när kursen startar, vänligen respektera detta och kom i god tid.
Träningskvällar: Vi öppnar entrén 20 min innan träningskvällen startar. Insläppet stänger vi 10 minuter efter träningskvällen startat.
Öppet hus, danskvällar etc: Öppettiderna varierar. Se information i respektive evenemang.

Observera att vi på vår Facebooksida www.facebook.se/malarsalen/ uppdaterar dagligen vilken kurslokal danskurserna huserar. Detta gäller även för intensivkurserna, danskvällarna samt andra events.

Vad är det för ålder på deltagarna?

Vi arrangerar danskurser för vuxna, så vi har elever från 18 – 75+ år. De flesta av våra elever är i 30 – 60 årsåldern.

När veckokurserna startat

Hur går dansundervisningen till?

Mälarsalen har över 50 års erfarenhet av undervisning. Ca 160 000 elever har under åren utbildats i nuvarande regi. Vi har professionella lärare och åtta exklusiva lokaler.
Den moderna undervisningen gör att du redan efter första lektionen får in känslan för takt och rytm. Till slut när det känns rätt och avspänt läggs finesserna till. Veckokurserna pågår 40 + 30 minuter med 10 minuters paus om inget annat anges. Partnerbyte sker mellan varje låt om inget annat anges. Intensivkursernas upplägg varierar, exakta tider anges i mailet ”Välkommen till intensivkursen” som skickas ut senast dagen innan kursen är. Kontrollera din skärppost om du inte fått meddelandet.

Borttappade saker?

Om du skulle råka glömma något på kursen så kan det finnas hos kursvärdinnorna i entrén och återfås under nästföljande kurskväll. Men för att försäkra dig om detta är det bäst om du mailar eller ringer vårt kontor så vi kan hjälpa dig 08-658 30 00 eller info@malarsalen.se.

Kan jag avbryta kursen?

Ja, om du avbokar din kurs senast 10 dagar efter kursstart har du möjlighet att få återbetalt 550:-/person (för 7-veckorskurs), alt 250:-/person(för 5-veckorskurs) oavsett hur mycket du betalat för kursen samt om du hunnit påbörjat kursen eller inte.
Återbetalningen sker under förutsättning att kunden begär detta skriftligen via e-post info@malarsalen.se alternativt via telefon 08-6583000. För mer info, ta del av bokningsvillkoren som du måste godkänna i samband med att du bekräftar din kursbokning.

Kan jag ta igen ett missat kurstillfälle?

Om du eller din partner av akut anledning inte har möjlighet att delta på ett kurstillfälle, kommer du ha möjlighet att ta igen detta vid annan kurs, under samma kursomgång. Om du missar ett kurstillfälle behöver du inte meddela oss, utan du kommer till entrén och prickar av dig vid den kurs som du avser ta igen på. Observera att du som singelbokad inte kan ta igen ett missat tillfälle på en parkurs utan partnerbyte; du kan enbart ta igen ett missat tillfälle på andra kurser med partnerbyte. Medan ni som går en parkurs utan partnerbyte, kan ta igen på alla 7-veckorskurser (oavsett om de har partnerbyte eller ej).

Vad bör jag ha på mig för kläder + skor?

Hel och ren, och bekväm. Snickarbyxor och finkostym är inte att rekommendera, men till en början fungerar jeans och t-shirt samt en vanlig bekväm inomhussko som sitter tajt om foten alldeles utmärkt. För Carys solodanspass passar träningskläder bäst. För kurser i vals, tango och foxtrot rekommenderar vi en inomhussko som har mocka- eller skinnsula för att minska påfrestningen på dina knän, men går man grundkurs rekommenderar vi endast en bekväm sko. Observera att vi inte har några omklädningsrum på Mälarsalen, så kom gärna ombytt.

Ska jag ta med egen vattenflaska, liten handduk och ombyte?

Det är jättebra att ha med egen vattenflaska till kurserna. Har man inte möjlighet att fylla på sin vattenflaska innan man kommer till kursen så går det bra att göra det på plats. Har du glömt din vattenflaska eller har du ingen hemma? Prata med personalen i entrén så hjälper de dig.

Medta gärna en extratröja att byta till i pausen om du svettas lätt. Även en liten svetthandduk är att rekommendera.

Medta gärna egna halstabletter för att bibehålla en god munhygien. När man dansar nära känner man lätt partnerns andedräkt.

Finns det fikaförsäljning under kurserna?

Vi tillhandahåller enklare snacksförsäljning ink. kaffe/te och läsk de tillfällen vi är i våra ordinarie kurslokaler.

Vad ska jag ha mitt kurskort till?

Vi har för tillfället pausat användningen av det orangea kurskortet. Det kan däremot komma att bli aktuellt igen längre fram, så behåll gärna det kort ni fått.

Kurskortet (det orangea kortet med svart QR-kod på) ska du alltid stämpla när du kommer i entrén till veckokurserna. Kurskortet är personligt samt ditt värdebevis att du betalt din kurs samt visar om du har access till träningskvällarna på söndagar. (Du som köper en veckokurs får fritt tillträde till vår söndagsträning som pågår under samma kursomgång).

Stöddansare: Vad är det?

Hur fungerar Mälarsalens stöddansarpool?

Mälarsalens stöddansarpool jobbar för att uppnå en så jämn fördelning som möjligt på veckokurserna. Detta innebär att om det visar sig vara ett överskott av förare(oftast killar) eller följare(oftast tjejer) vid en viss kurs, ser stöddansarpoolen till att fylla upp med deltagare för att minska den ojämna fördelningen. Vanligtvis saknas det förare på kurserna, men det händer också att vi behöver hjälp av följare.
Du som betalt och går en veckokurs hos oss kan göra en intresseanmälan om du önskar hjälpa till som stöddansare. Förutsättningen för att vara stöddansare, är att du redan betalat för en veckokurs som pågår under samma kursomgång, samt att du kan ställa upp som stöddansare under samtliga tillfällen som kursen pågår. Att delta som stöddansare vid Mälarsalen är gratis!

Hur anmäler jag mig till Mälarsalens stöddansarpool?

Under fliken Kursprogram har du möjlighet att, utöver att anmäla dig till våra vanliga kurser, också anmäla dig som stöddansare. Då anmäler du dig till den kurs/de kurser som du vill stöddansa på. Vi handlägger alla anmälningar till stöddansare nära inpå kursstart, så håll koll på er mail. Kontrollera din skärppost om du inte fått mailsvar.

Hur ser man att jag är stöddansare?

I entrén har man tidigare fått ett klistermärke av kursvärdinnan som man bar på sin tröja under hela lektionen. Detta har vi dock nu tagit bort, så nu utmärker sig inte stöddansarna från de betalande eleverna.

Hur fungerar det att vara stöddansare?

Som föranmäld stöddansare, prickar du alltid av dig hos kurvärdinnan när du kommer till kursen. Observera att det är ett krav att du måste infinna dig på det obligatoriska informationsmötet som hålls 10 minuter innan första kurstillfället (under kursstarten) för att får vara stöddansare. Detta informationsmöte informeras du mera om via mail i samband med att du blir antagen som stöddansare på den/se kurser du ansökt om.
Observera att betalande elever alltid har förtur, vilket innebär att en stöddansare aldrig skall ta en betalande elevs plats. Vi uppmanar er stöddansare att hjälpa värdinnorna och danslärarna att uppmärksamma om det blir alldeles för många stöddansare på en kurs. Om det blir för många stöddansare får dessa para ihop sig 2-2 eller 3-3 och dansa varannan eller var tredje dans.
Försök i möjligaste mån att lösa detta själva så att ingen måste kliva ur ringen. Finner dock dansläraren/kursvärdinnan att det inte finns något behov av stöddansare just denna dag (pga att betalande elever är sjuka eller av annan anledning fått förhinder), måste man kliva åt sidan. Kursvärdinnan hjälper er stöddansare att identifiera varandra.